Tuppuralan koulun koulukohtainen opetussuunnitelma
14.8.2012 alkaen
SISÄLLYS
- KOULUN TOIMINTA-AJATUS 3
- VISIO 3
- ARVOT 4
- KOULUN
TOIMINTAKULTTUURI 5
- VALINNAISAINEET 6
- TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN 6
- YHTEISTYÖ
SIIRTYMÄVAIHEISSA 6
- ERITYISOPETUS 7
- MAAHANMUUTTAJIEN OPETUS 7
- YHTEISTYÖ MUIDEN
TAHOJEN KANSSA 8
- KOULUN TOIMINNAN
ARVIOINTI 8
- OPPILASARVIOINTI 8
- TUNTIJAKO 9
- TUPPURALAN KOULUN
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT 10
1. TOIMINTA-AJATUS
Tuppuralan
koulu opettaa oppilaille elämässä tarvittavia tietoja ja taitoja sekä pyrkii
kasvattamaan heistä tasapainoisia ja yhteistyökykyisiä ihmisiä tukemalla kotien
kasvatustyötä. Lähtökohtana ovat perinteiset suomalaiset elämänarvot ja monikulttuurisuus.
2. VISIO
Tuppuralan koulu vuonna 2015
(laadittu 18.1.2000, päivitetty 10.10.2001, 20.1.2003, 29.10.2003 ja 14.1.2004)
(laadittu 18.1.2000, päivitetty 10.10.2001, 20.1.2003, 29.10.2003 ja 14.1.2004)
Koulun
toiminnan visiona on, että koulu toimii fyysisesti ja henkisesti terveessä
ympäristössä. Välituntialue on laajempi ja monipuolisempi sekä helpommin
valvottava myös ilkivallan osalta. Koulussa on yksi viihtyisä ja toimiva
opettajienhuone. Koulussa on tilat myös
esiopetukselle ja sen toiminta on osa koulun toimintaa. Kirjasto toimii
tehokkaana osana koulua ja atk-luokkaa hyödynnetään entistä paremmin. Luokissa
on ajanmukaiset ja toimivat av-välineet. Musiikki- ja käsityöluokat toimivat
erillisinä tiloina ja koulussa on myös ateljee-/keramiikkapaja. Lisäksi
kiinnitetään huomiota kuvataiteen painottamiseen.
Koulun
opetussuunnitelma on ajan tasalla. Opetusmenetelmät ovat monipuoliset ja henkilöstön
vahvuudet huomioidaan entistä paremmin. Opettajien ja henkilökunnan
täydennyskoulutus on suunnitelmallista ja säännöllistä. Työssä jaksamisesta
pidetään hyvää huolta ja työhyvinvointisuunnitelma päivitetään vuosittain.
Koulussa on viihtyisä, suvaitseva, kansainvälinen ja hyvä henki. Oppilasmäärä on vakiintunut n. 200:aan. Yhteistyö opetusryhmien välillä tehdään monipuolisesti. Koulu toimii Mikkelin alakouluikäisten yleisopetuksen- ja erityisoppilaiden lähikouluna ja koulussa on entistä paremmat mahdollisuudet integraatioon. Integraation myötä suvaitsevaisuus lisääntyy. Yhteistyö vanhempien ja muiden tahojen kanssa on entistä laajempaa. Koulu toimii kaikenikäisten ja kaikenlaisten tuppuralalaisten kohtauspaikkana.
4.TOIMINTAKULTTUURI
Toimintakulttuurilla
ymmärretään seuraavia asioita:
-
viralliset ja epäviralliset säännöt, joihin kuuluvat toiminta- ja
käyttäytymissäännöt (mm. johtamiskulttuuri, järjestyssäännöt, tiedon kulku,
työyhteisöön sitoutuminen)
-
arvot, periaatteet ja kriteerit, joihin koulutyö perustuu
-
pedagoginen kehittäminen
Johtaminen, päätöksen teko ja
yksilöllisyys
Johtaminen
ja päätökset perustuvat keskustelevaan demokratiaan. Yksilöllisyydellä
tarkoitetaan henkilökunnan oikeutta ja mahdollisuutta tehdä työnsä omien
näkemyksiensä, vahvuuksiensa ja toiveidensa mukaan.
Tiedon kulku
Pyrimme
ylläpitämään koulun ja kodin sekä henkilökunnan välistä tiedonkulkua seuraavin
keinoin:
-
koulutiedote (syksyisin jaettava tietolehtinen)
-
reissuvihko ja tiedotteet koteihin
-
koulumme kotisivut
-
sähköposti
-
kokouspöytäkirjat
-
henkilökunnan viikkotiedote
-
Wilma, sähköinen viestintäjärjestelmä
Vastuullisuus työyhteisöstä ja
sitoutuminen
Työyhteisön
toimivuuden kannalta on tärkeää, että koko koulun henkilökunta sitoutuu
yhteisesti päätettyihin sääntöihin ja sopimuksiin sekä pitää huolta
työhyvinvoinnista. Hyvän yhteishengen säilyttämiseksi tulee muistaa korrektius
työtovereita (myös oppilaita) kohtaan (hienotunteisuus, kuunteleminen,
auttaminen, yksilöllisyyden kunnioittaminen). Yhteisillä tapahtumilla lujitamme
työyhteisöämme.
Suunnittelu ja yhteistyö
Opettajat
kokoontuvat ennen koulun alkua suunnittelupäivään, jolloin käydään läpi
lukuvuoden keskeiset asiat sekä perustetaan juhlien ja tapahtumien
suunnittelutiimit. Työsuunnitelma päivitetään syksyn aikana. Toimivan koulutyön
takaamiseksi yhteistyössä ovat mukana myös neuvottelukunta, oppilastyöryhmä
sekä huoltajat. Kodin ja koulun välistä yhteistyötä toteutetaan
vanhempainilloin ja –keskusteluin, yhteisin tapahtumin ja retkin avoimin ovin.
Pedagoginen kehittäminen
Mahdollisuuksien
mukaan henkilökunta osallistuu vapaaehtoisiin koulutuksiin. Virkaehtosopimuksen
mukaista koulutuksista osa toteutetaan koulun järjestäminä ja osa oman valinnan
mukaan. Henkilökunnalla on mahdollisuus osallistua työnohjauksiin ja kehityskeskusteluihin.
5. VALINNAISAINEET
Oppilailla on mahdollisuus
opiskella valinnaisena aineena A2-kieltä luokilla 4, 5 ja 6.
Oppilaat voivat valita saksan,
ranskan tai venäjän kielen. Opetus toteutuu, mikäli riittävän moni oppilas
valitsee saman A2-kielen.
Lisäksi viimeistään viidennellä
luokalla oppilas opiskelee valinnan mukaan joko tekstiili- tai teknistä työtä.
6. TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN
Työelämään tutustuminen on yksi
aihekokonaisuuksista (yritysvierailut, eri ammattien
edustajien kouluvierailuja, teemapäivät,
myyjäiset Graanilla yms. yhteistyöprojektit).
Koulun neuvottelukunta toimii
linkkinä työelämään tutustumisessa.
7. YHTEISTYÖ SIIRTYMÄVAIHEISSA
Yhteistyö
esiopetuksesta alkuopetukseen
Sovitaan yhteisistä pelisäännöistä
ja linjauksista. Esiopetuksen järjestämisessä otetaan huomioon sekä
varhaiskasvatuksen että perusopetuksen tavoitteet ja sisällöt. Näin toimitaan
myös alkuopetuksesta esiopetuksen suuntaan. Näin ollen esiopetus ja perusopetus
muodostavat johdonmukaisen kokonaisuuden. Mikkelin kaupungissa yhteistyön
minimikriteerit ovat jo olemassa. Kriteerit edellyttävät aluekokouksia
syksyisin ja keväisin.
Yhteistyö
alkuopetuksesta kolmannelle luokalle siirryttäessä
Oppilaiden kannalta paras tilanne
on, että sama opettaja opettaa ainakin luokat 1 – 3.
Opettajan vaihtuessa edellinen luokanopettaja
ja tarvittaessa erityisopettaja huolehtivat riittävästä tiedonsiirrosta.
Kaikissa siirtymävaiheissa ja
tukitoimissa toimii avustavana ryhmänä myös koulun oppilashuoltoryhmä, johon
kuuluvat oppilaan huoltaja (niin halutessaan), luokanopettaja, koulupsykologi,
koululääkäri, terveydenhoitaja, kuraattori, rehtori sekä laaja-alainen erityisopettaja.
8. ERITYISOPETUS
Tuppuralan koulussa järjestetään
sekä laaja-alaista että luokkamuotoista erityisopetusta.
Laaja-alaisella erityisopetuksella
tuetaan niitä oppilaita, joilla on lieviä oppimisvaikeuksia. Alemmilla luokilla
ELA-opetus on lähinnä luki-, matematiikan- ja puheopetusta. Ylemmillä luokilla
opetus painottuu opiskelutekniikan ohjaamiseen, reaaliaineiden ja matematiikan
oppimisen tukemiseen. ELA-opettaja antaa yksilö- ja pienryhmäopetusta sekä
toimii yhteistyössä luokanopettajan ja muiden yhteistyötahojen kanssa.
ELA-opettaja tukee erityisluokasta kokonaan yleisopetukseen integroitujen tai
siirtyneiden oppilaiden opiskelua.
Luokkamuotoista erityisopetusta
järjestetään 1-6 –luokille. Osalle oppilaista annetaan yksilöityä opetusta
lapsen kykyjen mukaan, osa oppilaista noudattaa yleisopetuksen
opetussuunnitelmaa. Oppilaaksi otto tapahtuu yhtenäisen kriteeristön mukaan ja
sitä edeltää kuuden viikon kokeilujakso. Erityisoppilaaksi otetulle oppilaalle
laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS),
jota päivitetään vähintään lukuvuosittain.
Yleisopetuksen ja luokkamuotoisen erityisopetuksen
kesken järjestetään mahdollisuuksien mukaan samanaikaisopetusta ja/tai
integrointia.
9. MAAHANMUUTTAJIEN OPETUS
Maahanmuuttajien opetuksessa
noudatetaan Mikkelin täydennyksen mukaista opetussuunnitelmaa, eli oppilas on
ensisijaisesti lähikoulunsa oppilas, mutta jos hänen kielitaitonsa on
riittämätön, siirtyy oppilas kouluun, jossa toimii valmistavan opetuksen
luokka. Vasta sen jälkeen, kun hän hallitsee riittävästi suomen kieltä, siirtyy
oppilas lähikouluunsa.
Tuppuralan koulussa määritellään
mahdollisimman tarkoin maahanmuuttajaoppilaan tukitoimet jo ennen oppilaaksi
ottamista. Tällöin selvitetään käytössä olevat resurssit ja niihin liittyvät
opetustuntimäärät, opettajat, opetustilat ja oppimistavoitteet oppilaan
kielitaidon mukaan. Tuppuralan koulussa järjestetään suomi toisena kielenä (S2)
opetusta.
10. KOULUN TOIMINNAN ARVIOINTI
Vuosittain
arvioidaan koulun tavoitteiden ja toiminta-ajatuksen toteutumista (
työsuunnitelman toteutuminen) , koulun ilmapiiriä, yhteistyön toteutumista
koulun sisällä ja ulospäin ja tiedon kulkua. Lisäksi arvioidaan työnjaon ja
ajankäytön tarkoituksenmukaisuutta huomioiden henkilökunnan vahvuudet.
Vuosittain arvioidaan myös työhyvinvointisuunnitelman toteutumista.
Arviointia
toteutetaan jatkuvana itsearviointina sekä kehityskeskusteluina koulun johtajan ja
henkilökunnan välillä.
Koulun
toiminnan arvioimisessa on tärkeää, että arvioinnin tuloksia käytetään koulun
kehittämiseen!
11.
OPPILASARVIOINTI
Tuppuralan
koulussa väliarviointi annetaan syyslukukauden päätteeksi joulukuussa ja
lukuvuosiarviointi lakisääteisesti lukuvuoden viimeisenä työpäivänä.
Arvioinnissa
käytetään Mikkelin täydennyksen mukaisia todistuspohjia ja periaatteita.
1-2
–luokilla käytetään arvioinnissa kirjainarviointia matematiikassa ja
äidinkielessä. Käyttäytymistä arvioidaan erillisellä liitteellä.
3.
luokalla arvioidaan numerolla matematiikka, äidinkieli ja käyttäytyminen.
Muissa aineissa todetaan oppilaan saaneen opetusta.
4.
luokalla arvioidaan numerolla matematiikka, äidinkieli, ympäristö- ja
luonnontieto, A1 –kieli ja käyttäytyminen. Muissa aineissa todetaan oppilaan
saaneen opetusta.
5-6
–luokilla arvioidaan kaikki aineet numeroilla.
12. YHTEISTYÖTAHOT
Tuppuralan
koulu tekee yhteistyötä mm. seuraavien yhteisöjen, laitosten ja yritysten
kanssa.
Kaikessa
yhteistyössä pyritään molemminpuoliseen vuorovaikutukseen niin, että sekä koulu
että eri sidosryhmät ottavat aktiivisesti yhteyttä toisiinsa lukuvuoden
suunnitteluun liittyvissä asioissa.
·
Tuomiokirkkoseurakunta/ Lähemäen piiri
·
Neuvottelukunta
·
Iltapäiväkerhotoiminta
·
ESLI
·
Poliisi
·
Palokunta
·
Suomen Nuoriso-opisto
·
MKS, Mikkelin seudullinen kasvatus- ja perheneuvola, Mikkelin seudun
terveyskeskus, sosiaalitoimi, nuorisotoimi, Mikkelin perhekuntoutuskeskus
·
lähikoulut
·
Tuppurala-seura
·
Prisma / Citymarket
·
Graanin palvelutalo/ Veteraanipuisto
·
Mamk
·
ESEDU
12.
TUNTIJAKO
TUPPURALAN KOULU, TUNTIJAKO
(alkaen 1.8.2008)
TUNTIJAKO
|
|||||||
Luokat
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
yht.
|
Kaikille yhteiset oppiaineet
|
|||||||
Äidinkieli ja kirjallisuus
|
7
|
7
|
5
|
5
|
4
|
5
|
33
|
Englanti (A1-kieli)
|
2
|
2
|
2
|
2
|
8
|
||
Matematiikka
|
3
|
3
|
4
|
4
|
4
|
4
|
22
|
Biologia ja maantieto
|
2
|
2
|
3
|
3
|
2
|
1
|
13
|
Fysiikka ja kemia
|
1
|
1
|
2
|
||||
Uskonto / elämänkatsomus-tieto
|
1
|
1
|
1
|
2
|
1
|
2
|
8
|
Historia ja yhteiskuntaoppi
|
1,5
|
1,5
|
3
|
||||
Musiikki
|
1
|
1
|
2
|
1
|
2
|
1
|
8
|
Kuvataide
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2,5
|
2,5
|
13
|
Käsityö
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
12
|
Liikunta
|
2
|
2
|
2
|
2
|
3
|
3
|
14
|
Yhteensä
|
20
|
20
|
23
|
23
|
26
|
26
|
136
|
A2-kieli
|
2
|
2
|
2
|
6
|
|||
Yhteensä
|
20
|
20
|
23
|
25
|
28
|
28
|
142
|
Tuppuralan
koulu,
Mikkelin
kaupunki
|
Opimme yhteiseloa
Kasvamme vastuuseen
Kohteliaisuus kaunistaa
·
Tervehdin
·
Kiitän
·
Pyydän anteeksi
·
En käytä rumia sanoja
Järjestys on järkevää
·
Pyydän puheenvuoron
·
Ruokailen rauhallisesti
·
Liikun sisätiloissa kävellen
·
Pyyhin jalkineeni
·
Laitan tavarat oikeille paikoilleen
Ystävyys yhdistää
·
Kaikki kelpaavat kavereiksi
·
Tarjoan apua pyytämättä
·
En kiusaa ketään sanoilla enkä teoilla
·
En vahingoita toisten omaisuutta
·
En heittele hiekkaa, kiviä enkä lumipalloja
14.8.2012 Antti Veijonen
rehtori
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti